TOP

BERHADAPAN DENGAN MASALAH...PELAJARAN HIDUP???

Banyak masalah yang akan timbul apabila kita berhadapan dengan sesuatu lebih-lebih lagi dalam mencapai matlamat hidup. Masalah yang timbul ini secara tidak langsung adalah satu ujian prestasi kepada kita samada mampu atau tidak untuk kita menghadapainya. Ingat!!! jangan setakat mengahadapi sahaja tapi selesaikan masalah itu. Ramai antara kita salah mentafsir masalah yang ada. Lari dari masalah, selesailah masalah. Ini adalah tanggapan yang salah. Kita juga berhadapan dengan mereka yang bermasalah dari segi komunikasi. Ada cakap main tembak, main hentam dan macam-mcam lagi. Sebagai contoh seorang sahabat saya bercerita masalah dia di pejabat. Berhadapan dengan pekerja yang tidak sopan tutur kata. Ini juga merupakan masalah atau boleh saya kategorikan masalah luaran. Berhadapan sahaja tidak mencukupi, tapi kena buat satu tindakan yang berhikmah agar masalah luaran itu tidak timbul dan prestasi kerja pun menaik. Pun begitu, itulah antara perkara yang perlu kita hadapi dalam oraganisasi. Apa yang pasti langkah bijak dan matlamat yang jelas perlu disepadukan untuk mencapai kualiti dalam pekerjaan. Hadapi masalah itu, cari jalan penyelesaian...so jadikan pelajaran hidup.

2 ulasan:

  1. Salam..
    saya nak mengenalkan 1 program pendidikan terkini utk anak2 kita iaitu Score A Programme. program ni telah di lancarkan oleh bekas menteri pelajaran m'sia iaitu D.S. Hishamuddin pada tahun 2006.

    Secara am nyer,
    Score A adalah program pendidikan di dalam portal dengan menggunakan kaedah pembelajaran output secara interaktif yang di cipta sejak tahun 1999 lagi. Pembelajaran output bermaksud, melakukan latih tubi secara aplikasi untuk memantapkan lagi fahaman terhadap sesuatu/semua topic. Program ini telah melalui proses “R&D” selama tiga tahun dan di uji dalam project sekolah bestari. Mengikut perjanjian dengan sekolah bestari, portal Score A telah mengumpul lebih daripada 10,000 soalan selain daripada menaik taraf portal. Berdasarkan dari survey, 93% pelajar yang menggunakan program Score A telah mendapat semua A di dalam peperiksaan awam Malaysia.

    Dengan program ini jgk.. anda boleh menjana pendapatan sehingga 30k dalam masa 3 bulan. saya yakin cikgu2 boleh menjadi lebih berjaya daripada saya...

    modal yang di perlukan hanya kecil saje dan sekali seumur hidup.

    Selain itu, program ini telah mendapat pengiktirafan Khas daripada Puan Rokiah Binti Alias Pengetua (JUSA C) Kolej Tunku Kurshiah (TKC), Seremban, N.Sembilan (1998 – 2005) Pengetua Cemerlang Malaysia

    utk keterangan lanjut, sila email saya animbushrah@yahoo.com @ www.ScoreA4all.blogspot.com. thanks.

  2. selain dr bermotivasi jak, kena la byk2 buat latihan especially past year question dari tahun 1993-2008.

Catat Ulasan