TOP

Bisnes dan Penyelesaian

Memilih atau dipilih, keputusan tetap di tangan kita. Mahukan bisnes yang mantap, itu pilihan kita. Mahukan sebaliknya, itupun pilihan kita. 
Pilihan adalah atas diri kita dan bukan orang lain. Pilihan yang bijak akan mendatangkan hasil. Kita perlu tahu bahawa setiap masalah itu ada jalan penyelesaian dan ... 


"Setiap penyelesaian itu bermula daripada SAYA!"

Ya ... kita! Sebab itu apa yang kita lakukan cepat-cepat tuding jari ke arah sendiri. Salah saya! Konsep menyalahkan 'diri sendiri' membuatkan kita lebih berhati-hati pada masa hadapan. Semakin kita menuding jari ke arah orang lain, semakin itu kita tidak menjumpai jalan penyelesaian. Petua berbisnes mencari sebab atau punca kenapa produk atau perkhidmatan kita tidak di'layan' oleh pelanggan. Cari salah pada produk atau perkhidmatan kita. Bukan cari kesalahan pelanggan. Pelanggan tidak bersalah. Mereka ialah bos kita! Permintaan bos kenalah dipenuhi. Namun apabila kita mahu menolak pendapat atau pandangan mereka, ubahkan kepada memberi cadangan kepada mereka. Buatkan pelanggan selesa dengan kita. Elakkan memberi tekanan kepada pelanggan. Hilang seorang pelanggan membolehkan kita kehilangan pelanggan yang seterusnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan