TOP

Tip #04: Bisnes Mesti Ada Matlamat dan Tindakan

Semasa di bangku sekolah, kita telahpun didedahkan dengan matlamat. Kita diberikan satu kertas untuk menulis matlamat. Dengan semangat dan jelas kita menulisnya. Matlamatnya hanya mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Tersenyum apabila mengenangkan balik peristiwa silam. Apakah kita tahu bahawa matlamat itu memainkan peranan yang sangat besar dalam hidup?


  • Matlamat adalah destinasi kita. Matlamat memandu kita ke arah cita-cita. Matlamat bukan hanya di kertas. Matlamat itu perlu dilaksanakan. Matlamat boleh terbahagi kepada dua iaitu matlamat jangka masa pendek dan matlamat jangka masa panjang. Kedua-duanya memberi momentum yang ‘dahsyat’ dalam hidup kita. Orang yang bermatlamat adalah lebih baik daripada mereka yang tidak ada matlamat langsung. Pernahkah kita mencapai sesuatu yang kita impikan? Bukankah seronok apabila dapat mengecapinya. Matlamat membolehkan impian dan cita-cita kita tercapai. 


Namun ada syaratnya. Syaratnya bertindak-lah! Ini dinamakan kuasa bertindak. 
'The Power of Action!' 

Kita mahu menjadi orang ‘cakap serupa bikin’. Bukan sebaliknya. Itu hangat-hangat tahi ayam namanya. Matlamat boleh dipelajari. Senang untuk dilaksanakan. Kuasa bertindak menjadikan matlamat itu kenyataan. Pengalaman saya berjumpa dengan mereka yang terlibat dengan bisnes setelah sekian lama mendapati kalangan mereka mempunyai cita-cita yang sangat tinggi. Mereka jelas dengan matlamat hidup mereka. Biar apapun orang kata, mereka tidak endahkan. Kehidupan kita menjadi lebih jelas dengan matlamat. Sebab itu matlamat membezakan kita ada prinsip hidup ataupun tidak. Sebagai Islam, kita ada matlamat mahu mencapai redha Allah. Namun perlu juga ada matlamat ketika hidup ini. Dunia kita mahu, akhirat pun mahu.

0 ulasan:

Catat Ulasan