TOP

Tip #02: Perkongsian Bisnes



Beberapa contoh perkongsian bisnes boleh dilakukan. Mari kita ambil contoh penyanyi terkenal Malaysia iaitu Ning Baizura, Sheila Hamzah dan Jacklyn Victor. Ambil konsep gabungan nyanyian mereka. Persembahan suara semakin mantap apabila ketiga-tiga suara digabungkan. Keserasian dan kerjasama yang diberikan oleh ketiga-tiga penyanyi itu menghasilkan paduan suara yang 'dahsyat'. Dalam bisnes pun begitu. Pastikan rakan kongsi ialah kalangan mereka yang bukan 'sleeping partner'. Berikan komitmen dan kerjasama yang penuh dalam urusan bisnes. Buatkan rakan kongsi kita mudah untuk melontarkan buah idea yang difikirkan memberi impak besar kepada bisnes kita. 


Pengalaman saya sendiri bekerjasama dengan sebuah syarikat kereta sewa memberi pulangan yang lumayan. Masih lagi dalam peringkat permulaan. Namun apabila kerjasama dan perkongsian yang wujud membolehkan saya mendapat pelanggan dengan cara yang mudah. Ketika merancang kerjasama dengan mana-mana pihak, pastikan ada 'hitam putih' bagi memberi kepuasan kepada kedua-dua belah pihak. Pastikan kita tidak 'tamak' dengan keuntungan yang bakal diperolehi. Lakukan persetujuan antara kita dan rakan kongsi. Bak kata pepatah mat saleh, "Sharing is Caring." Dengan adanya perkongsian maka kita telahpun membina rangkaian bisnes yang ada. Menarik-kan?


Para pembaca boleh layari www.car-rental-kuching.com iaitu syarikat kereta sewa, Green Matrix Car Rental bawah pengurusan R.K.MANAGEMENT and SERVICES di Kuching, Sarawak.

0 ulasan:

Catat Ulasan