TOP

Tip Bisnes #01: Fahami Bisnes



Bisnes yang mantap lahir daripada permintaan dan minat kita  yang mendalaman terhadapnya. Tidak kira apapun risikonya pasti ada jalan menghadapinya. Apabila mula-mula berbisnes kita sering mendapat kritikan dan kutukan darpada orang sekeliling. Itu adalah halangan. Halangan itu mungkin daripada kalangan keluarga kita sendiri. Namun apabila halangan itu datang daripada keluarga, beritahu dan terangkan kepada mereka hasrat dan cita-cita kita secara berhikmah. Bukan membalas balik kritikan mereka. Ingat! Keredhaan Allah itu terletak pada keredhaan ibu bapa. Ibu bapa yang faham dan redha dengan usaha anaknya mencapai cita-cita dalam bisnes pasti menemui kejayaan. Apabila kritikan itu daripada orang sekeliling pula terima sahaja. Usah membalas balik kritikan mereka. Membuktikan kemampuan kita kepada mereka adalah tidak perlu. Pembuktian itu hanya dibuktikan kepada diri sendiri sahaja. 



Risiko itu sumberi idea!

Risiko tidak dapat dihapuskan dan risiko boleh dikurangkan. Risiko merupakan medium untuk kita mencari jalan keluar. Bukan untuk dielak. Akan tetapi untuk dihadapi. Bukankah kegagalan itu adalah risiko? Namun kegagalan memberi kelebihan kepada kita untuk mencari alternatif penyelesaian sesuatu masalah. Bukan setakat jalan penyelesaian malah mendatangkan ilham. Apabila menerima kata-kata berunsur negatif, cepat-cepat tukarkan kepada kata-kata positif. Itu tidak boleh. Ini tidak boleh. Maka apa yang boleh? Kita yang mampu mengubahnya dan bukanya orang lain. Sebab itu orang yang cemerlang melihat risiko dan kritikan sebagai ejen perubahan. Ubahkan kepada peluang. Minat yang mendalam terhadap bisnes akan lebih mantap sekiranya kita berguru. Guru (mentor) ialah sumber ilmu. Mohon ilmu berguna daripada mereka. Pengalaman sepuluh tahun dapat disingkatkan menjadi sehari. Itulah pengalaman. Pengalaman mereka sangat berharga. 




Di samping itu, bagi memantapkan bisnes serta mengekal momentum motivasi bisnes, maka perlulah kita merapatkan diri dengan mereka yang berada dalam dunia bisnes. Jadikan mereka sebagai rakan dan sahabat. Dapatkan tip bisnes daripada mereka. Mereka juga ialah guru kita. Ilmu bisnes yang kita minat perlu dititikberatkan. Ilmu bisnes yang kita minat dan praktik menjadikan kita pakar dalam bidang yang kita ceburi. Jadikan kita pakar dalam bidang yang kita minat. Mungkin ramai yang mempunyai minat bisnes yang sama. Namun bina kelainan dalam bisnes. Lain daripada yang lain. Kelainanan akan membuatkan bisnes kita ‘melekat’ dalam fikiran pelanggan kita. Pandangan pertama sangat penting kepada pelanggan. Pandangan itu boleh jadi mengekalkan pelanggan kita atau sebaliknya. Ingat! Kelainan turut mendatangkan risiko. Pastikan dengan ilmu dan kemahiran yang ada, kita mampu mengatasi dan mengurangkan risiko yang ada. 

Kami suka!

0 ulasan:

Catat Ulasan